اصطلاحات پرکاربرد گیتار آکوستیک می تواند برای نوازندگان گیتار کلاسیک و فلامنکو کمک کننده باشد چرا که گیتار آکوستیک به دو دسته ی گیتار کلاسیک و فلامنکو تقسیم می شود. بیشترین اصطلاحاتی که برای گیتار آکوستیک به کار برده می شود را به شما معرفی می کنیم که امیدواریم کمک کننده باشد.
پیکاپ پیزو(Piezo pickup)
پیکاپ پیزو یا پیزو الکتریک نوعی از پیکاپ می باشد که متفاوت از پیکاپ های مغناطیسی هامباکر و سینگل کویلی هستند و برای گیتار الکتریک وجود دارد. پیکاپ پیزو برخلاف پیکاپ های مغناطیسی که ارتعاشات سیم را حس می کنند، این پیکاپ ها ارتعاشات بدنه ی گیتار را حس می کنند.محل قرار گیری این پیکاپ معمولا در حفره ای زیر خرک بریج گیتار جایی که ارتعاشات بدنه ی گیتار زیاد است قرار دارد. این پیکاپ ارتعاشات را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که به وسیله پری امپ پردازش می شود.
پری امپ
پری امپ ها می توانند به کنترل های متعددی برای شکل دادن به صدا مجهز شوند. یک پری امپلی فایر سیگنالی که از پیکاپ گیتار یا میکروفن می آید را پردازش می کند. پری امپ ها معمولا از نوع اکتیو می باشند و انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری قابل تعویض دریافت می کنند.
دوازده فرت و چهارده فرت
دوازده فرت و چهارده فرت نشان دهنده ی نقطه ای است که پاشنه ی گیتار به بادی متصل می شود.در یشتر گیتارهای آکوستیک مدرن پاشنه در فرت 14 به بادی متصل می شود و گیتارهای آکوستیک 12 فرت کمتر هستند. این پوزیشن روی محکمی نک، تن صدای گیتار و همینطور پوزیشن بریج روی صفحه صدا تاثیرگذار است.
باوت (Bout)
بادی گیتار آکوستیک از سه بخش تشکیل شده است:باوت بالایی (تربل باوت)، باوت پایینی (بیس) و باوت کمر گیتار که باوت تربل و بیس را از هم جدا می کنند.
روزت(Rosette)
نواری تزئینی می باشد که دور حفره ی صدای گیتار را فرا می گیرد. یکی از متریال های محبوب که برای روزت استفاده می شود آبالون(پوست حلزون دریایی) است.
حفره ی صدا(Soundhole)
حفره ی صدا شکل دایره ای دارد. کار این حفره بالانس کردن فشار هوا می باشد تا صفحه صدا بتواند آزادانه ارتعاش داشته باشد.
پرفلینگ(Purfling)
پرفلینگ یک حاشیه ی تزئینی می باشد که دور تاپ گیتار و در برخی مواقع دور صفحه ی پشتی را فرا می گیرد.پرفلینگ می تواند به بایندینگ ساده رنگی گیتار اضافه شود.
طول اسکیل(Scale length)
طول اسکیل در گیتار آکوستیک با اندازه گیری فاصله ی بین لبه ی جلویی نات تا مرکز دوازدهمین فرت و بعد دو برابر کردن مقدار اندازه گیری شده محاسبه می شود.طول اسکیل کیفیت تنال و کاراکتر اجرایی ساز را تحت تاثیر قرار می دهد. این طول اسکیل ها مختلف هستند و افراد به سلیقه ی خود می توانند انتخاب کنند. طول اسکیل بلند به بهتر شدن کیفیت صدای بم ساز کمک می کند و طول اسکیل کوتاه چون کشش کمتری دارد برای نوازنده در حین اجرا راحت می باشد.
تراس راد(Truss rod)
تراس راد یک میله ی فلزی می باشد که داخل نک گیتار زیر فرت برد قرار دارد. وظیفه ی تراس راد این است فشاری که سیم ها به نک وارد می کنند را خنثی کند و همینطور روی خمیدگی نک تاثیرگذار است. گیتارهای سیم نایلونی فاقد تراس راد هستند چرا که سیم های نایلونی مانند سیم های فلزی فشاری وارد نمی کنند.
صفحه ی صدا(Soundboard)
صفحه ی صدا مانند اسپیکر برای گیتار عمل می کند. عملکرد این صفحه به گونه ای می باشد که ارتعاشات سیم ها را به هوا انتقال می دهد و در ترکیب با بریسینگ نقش مهمی در کیفیت تنال و انتشار صدای گیتار دارد.صفحه صدا که همان تاپ گیتار می باشد از چوب یک تکه ساخته شده است و چوب محبوب آن اسپروس می باشد.
کات اوی(Cutaway)
گیتاریست هایی که از گیتار الکتریک به سراغ گیتار آکوستیک می آیند به کات اوی علاقه مند هستند . کات اوی در واقع نوعی برش روی بدنه و نزدیک نک گیتار است که موجب می شود نوازنده به فرت های بالایی دسترسی پیدا کند.
آشنایی با این اصطلاحات برای هر نوازنده ای مهم و ضروری می باشد و به شما کمک می کند تا راحت تر بنوازید و از نواختنتان لذت ببرید.