موسیقی فیلم کنعان ، شامل قطعاتی ساخته کریستف رضایی است که پس از اکران این فیلم در آلبومی به نام «مینا» روانه بازار شد و توانست به خوبی در دل مخاطبین این فیلم جا باز کند. اگر شما هم یکی از طرفداران فیلم های سینمایی ایرانی باشید، به احتمال زیاد نام فیلم کنعان را بارها شنیده اید و یا حتی به تماشای آن نشسته اید. در دهه 80 شمسی این فیلم با کارگردانی حرفه ای و خلاقانه ی مانی حقیقی و داستانی مشترک از مانی حقیقی و اصغر فرهادی اثری نوین در سینمای معاصر ایران به یادگار گذاشت.
موسیقی فیلم کنعان ساخته ی کریستف رضایی ، مسیر فیلم را به سمت و سویی حرفه ای تر سوق داد و با توجه زیادی از جانب منتقدین و مخاطبین فیلم مواجه شد.
داستان فیلم
داستان فیلم به زوجی در آستانه ی جدایی اشاره دارد. ترانه علیدوستی و محمدرضا فروتن با نقش آفرینی بینقص خود روح تازه ای به کاراکترهای فیلم بخشیدند.
مینا که زمانی دانشجوی مرتضی بوده، پس از گذشت ده سال زندگی مشترک با او تصمیم به جدایی و عزیمت به کشور کانادا را میکند. مرتضی که سخت از این تصمیم ناخشنود شده است سعی در منصرف کردن او از این تصمیم دارد. داستان فیلم حول مکالمات و تصمیمات این دو شخص در خصوص چگونگی هدایت سال ها زندگی مشترک میچرخد.
کارگردان فیلم
مانی حقیقی ، متولد سال 1348 و فارغ التحصیل رشته کارشناسی فلسفه از دانشگاه بین المللی مک گیل و کارشناسی ارشد از دانشگاه گولف است. او نویسنده و کارگردان فیلم های «کنعان» ، «آبادان» ، «اژدها وارد میشود» و «کارگران مشغول به کارند» بوده و همچنین او به عنوان بازیگر در فیلم هایی مثل «درباره الی» ، «ورود آقایان ممنوع» ، «نگار» و…ایفای نقش کرده است.
درباره کریستف رضایی چه میدانید؟
رضایی یک آهنگساز دو رگه ی فرانسوی ایرانی است که با حضور به عنوان آهنگساز در فیلم کنعان و انتشار آلبوم این فیلم به محبوبیت و توجه زیادی دست یافت.
کریستف رضایی متولد سال 1344 در تولور فرانسه است و وی از کودکی نواختن پیانو را آغاز کرد و پس از سالها تجربه و تخصص در زمین نوازندگی فعالیت حرفه ای خود را در زمینه آهنگسازی در سال 1374 آغاز کرد. تا کنون بیش از 300 قطعه موسیقی توسط او ساخته شده است که از میان آنان میتوان به قطعاتی ساخته شده برای فیلم ها «سعادت آباد» ، «ناگهان درخت» ، «اژدها وارد میشود» ، «چهل سالگی» و «نگار» اشاره کرد. او همچنین در زمینه ی ساخت موسیقی تئاتر هم سر رشته دارد و در همین راستا تجربهی ساخت موسیقی تئاتر «متولد سال 61» به کارگردانی پیام دهکردی را در کارنامه خود دارد.
موسیقی فیلم کنعان
موسیقی فیلم و نحوه ی ارائه ی آن میتواند تغییر بزرگی در درک و دریافت مخاطب ایجاد کند. موسیقی فیلم کنعان دقیقا همان تغییر بزرگیست که مخاطب را وادار به همزاد پنداری و همنشینی با نقش های این فیلم در لحظات شادی و غم میکند.
سکانس ها و لحظات با موسیقی خوب زیباتر میشود و گوش و چشم که مهم ترین محرک های پذیرش و درک در سینما هستند را در مسیر درستی قرار میدهد، موسیقی فیلم کنعان با رعایت تمام این اصول احساس زیبایی را به مخاطب منتقل میکند که به بازی بازیگران فیلم تکامل میبخشد.
معمولا در ساخت موسیقی فیلم از سه رویه استفاده میشود. اول ساخت یک تم مشخص به عنوان «لایت موتیف» است که در طول فیلم با وارسیونها و پرداخت های مختلف به کار گرفته می شود. دوم موسیقی فیلم هایی که در آنها تم هایی برای فیلم های شخصیت محور ساخته میشوند؛ و سوم به آثاری باز می گردد که در آنها برای موقعیت های مختلف تم های متفاوتی نوشته می شود. در موسیقی فیلم کنعان به نظر می رسد ترکیبی از این سه روش استفاده شده است. در تیتراژ فیلم همانطور که مشاهده شد با استفاده از سازهای بادی صدای انبوهی ایجاد می شود و بجز بخش پایانی آن در بقیه تیتراژ از همان «لایت موتیف» فیلم استفاده شده که گویا مخاطب را قرار است برای دیدن یک فیلم ملودرام آماده کند.