دست گرفتن گیتار فلامنکو و نحوه صحیح نشستن برای نوازندگی این ساز یکی از مهم ترین مراحل آموزش نوازندگیست. این مهارت که پایه ی آموزش های بعدی را میسازد توسط بسیاری از هنرجویان و حتی برخی اساتید موسیقی به درستی رعایت نمیشود. نشستن درست و اصولی گیتار از آسیب های دست چپ و سندروم های مخصوص نوازندگان جلوگیری میکند و جزو مهم ترین مهارت ها در نواختن گیتار محسوب میشود. برای همین تصمیم گرفتیم در این مقاله روش درست استفاه از ساز گیتار فلامنکو را به شما آموزش دهیم.
اکول یا همان نحوه نشستن و دست گرفتن ساز، فقط متعلق به تعداد محدودی از سازها و یا یک سبک خاص از نوازندگی نیست بلکه تمام نوازندگان پیش از یادگیری تمام دروس تئوری و عملی خود این مهارت را آموزش میبینند.
مانند همه ی سازها، استیل نشستن و دست گرفتن ساز گیتار فلامنکو نیز تاثیر بسیار زیادی در کیفیت نوازندگی شما میگذارد و عدم رعایت این مسئله شما را در رسیدن به مراتب بالای نوازندگی دچار مشکل میکند.
روش قدیمی دست گرفتن گیتار فلامنکو
به عکس بالا نگاه کنید. این روش دست گرفتن ساز گیتار روشیست که امروزه منسوخ شده و کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. علت این مسئله این است که این روش سنتی، باعث به وجود آمدن محدودیت هایی در حرکت دست چپ میشد و گیتاریست ها فقط به تعداد محدودی از آکورد هایی که در ابتدای فرت دسته گیتار وجود دارند دسترسی داشتند.
اما امروزه تکنیک های نوازندگی گیتار فلامنکو تغییر پیدا کرده اند و موسیقیدانان روش های پیشرفته تری پیدا کرده اند که نوازنده هم هنگام استفاده از آن احساس راحتی بیشتری داشته باشد و هم بتواند به بهترین صدا دهی از ساز خود برسد.
بهترین استایل نوازندگی فلامنکو چیست؟
روش اول
بهترین حالت برای دست گرفتن گیتار فلامنکو این است که نوازنده ران پای راست خود را روی پای چپش قرار دهد و یا از یک زیرپایی برای بالا آوردن پای خود استفاده کند. مزیتی که استفاده از زیرپایی برای نوازنده دارد این است که به او کمک میکند تا بدون احساس خستگی مدت زمان بیشتری را به تمرین کردن بپردازد.
روش دوم
روش دیگری که برای دست گرفتن گیتار فلامنکو وجود دارد این است روی صندلی بنشینید و زیر پای چپ خود زیر پایی بگذارید، سپس جعبه هارمونی گیتار را روی پای راستتان قرار دهید به صورتی که دسته گیتار با سطح زمین زاویه چهل و پنج درجه بسازد.
استفاده از این روش راحتی بدنتان روی صندلی را به میزان زیادی افزایش میدهد و باعث میشود تا عضلات کمر به خوبی از ستون فقرات محافظت کنند. از نوازندگانی که از این روش استفاده میکرد میتوان «سابیکاس» را نام برد.
روش سوم
روش سوم برای دست گرفتن گیتار فلامنکو توسط «پاکو د لوسیا» ابداع شده است. پاکو د لوسیا یکی از بزرگترین نوازندگان فلامنکو در جهان است. در این روش نوازنده پس از نشستن روی صندلی مچ پای راست خود را بالا آورده و روی ران پای چپ (کمی بالاتر از زانو) قرار میدهد.
پس از آن گودی پایین گیتار را روی ران پای راست میگذارد و به راحتی به نوازندگی میپردازد.
متاسفانه شناخت ما از موزیسین های بزرگ دنیا و روش های ابداهی آن ها بسیار اندک است به همین دلیل هنرجویان در برخی مواقع براساس ویدئوها و کنسرت هایی که از این افراد میبینند اقدام به تقلید میکنند. اما معمولا بسیاری از نکات مهم را جا میاندارند و فقط بخش بسیار کوچکی از آموزش های هنرمندان را به کار میگیرند.
به همین دلیل همه ی ما باید موسیقی را تحت نظر یک استاد حاذق و حرفه ای شروع کنیم تا اشکالات ما را بگیرد و تمام مشکلاتی که از چشم ما دور مانده است را به ما گوشزد کند.
نکات مهمی که در گرفتن گیتار فلامنکو باید به آن توجه کرد
- سنگینی گیتار به هیچ وجه نباید روی دست چپ بیافتد، چرا که دست چپ باید در کمال آسودگی حرکت کند.
- بین گیتار و قفسه سینه باید فاصله وجود داشته باشد.
- پشتتان را صاف و شانههایتان را همسطح نگه دارید.
- تمامی بدن باید تا آنجا که ممکن است رها و عاری از هر گونه تنش باشد.
- در نوازندگی گیتار فلامنکو به دلیل تنوع اندازه دست و فرم ناخن ها و آناتومی منحصر به فرد هرکس، باید استایل نوازندگی را انتخاب کرد و به همین دلیل تنوع زیادی در استایل های نوازندگی فلامنکو وجود دارد.
روشی که برای حالت دوم شرح دادین مربوط به استایل گیتار کلاسید هست و نوازندگاه فلامنکو به این صورت گیتار را نمیگیرند اگر دقت کنید سابیکاس برجستگی جلوی گیتار را روی ران چپ قرار میدهد نه گودی آن را که چیزی شبیه به کلاسیک هست ولی تفاوت دارد و بیشتر شبیه گرفتن گیتار در حالت سنتی هست موفق باشین
ضمن تشکر از توجه و کامنت شما، در نوازندگی به دلیل فیزیک منحصر به فرد هر شخص، یعنی تفاوت در اندازه دست ، فرم ناخن ها و آناتومی خاص بدن استایل های زیادی برای نوازندگی وجود دارد، برخی از گیتاریست ها مثل سابیکاس با توجه به شرایط فیزیکی از نوع دوم اکول استفاده میکنند که کمی به نحوه دست گرفتن گیتار کلاسیک شباهت دارد. در این روش ساز میتواند به وسیله ی زیرپایی یا بدون آن در دست گرفته شود.