استراتژی های تمرین پیانو و درس هایی که از موتسارت ، شوپن ، لیست ، برامس و هوروویتز می توانیم بگیریم!
همه ما این جمله را شنیده ایم که “تمرین عالی میسازد”. مالکوم گلادول، نویسنده کانادایی ، در کتاب مشهورخود Outriers ادعا کرد که تسلط بر هر مهارت، 10 هزار ساعت طول خواهد کشید. پس یادگیری پیانو مطمئناً نیاز به ساعت ها کار سخت دارد، اما مسلماً چگونگی گذراندن زمان تمرین ما مهمتر ازمجموع ساعاتی است که برای آن وقت می گذاریم. همانطور که آهنگساز و پیانیست معروف فردریک شوپن گفت، “تکرارهای بدون فکر هیچ فایده ای ندارد.” وی معتقد بود، همراه با تمرین، “هوش و کل اراده هنرجو نیاز است.”
در این مقاله در پی دستیابی به تمرین های روزمره موفق، توصیه ها و استراتژی های تمرین پیانو از مشهورترین پیانیست ها و آهنگسازان تاریخ را گردآوری کرده ایم: موتسارت، فردریک شوپن، فرانتس لیست، یوهانس برامس و ولادیمیر هورویتس. این استادان چگونه تمرین کردند؟ آنها چگونه به هنرجویان خود تمرین کردن را می آموختند؟
1. روشمند باشید
پایبند به اصول و برنامه باشید. ما باید با برنامه ریزی وارد اتاق تمرین شویم. بدون برنامه، این خطر وجود دارد که خود را بی فرمان و غرق در چالش های فراوان پیانو ببینیم.
برای تمرین وقت بگذارید
برامس، شوپن، فرانتس لیست و موتسارت همه بر اهمیت اختصاص دادن برخی از زمان تمرین به تمرینات فنی تأکید می کنند. به عنوان مثال، موتسارت، دانش آموزان خود را وادار می کند که ابتدا با دست راست و سپس با چپ، مقیاس ها، تریل ها و موردها را تمرین کنند. او تأکید می کند که شاگردانش این تمرینات را در ابتدا بسیار آهسته انجام دهند. برامس نیز قبل از اینکه سرعت نواختن را به تدریج افزایش دهد، شاگردانش را وادار می کند که به آرامی تمرین کنند.
به آرامی تمرین کنید
تمرین آهسته و با صبر کافی برای رشد ما در موسیقی بسیار مهم است. هنگام یادگیری پیانو، بسیاری از ما آرزوی زمانی را داریم که انگشتان ما می توانند از روی کیبورد و کلاویه ها پرواز کنند، اما حتی لیست، یکی از مشهورترین پیانیست های مجرب در تمام دوران، بعدا در زندگی ارزش صبر در اتاق تمرین را تشخیص داد: در سال های اولیه من آنقدر حوصله نداشتم که ” به سرعت شتاب کنم ” من برای نتایج فوری صبور نبودم و کوتاه آمدم ، بنابراین می توان گفت … کاش اکنون به جای جهش با گام های منطقی پیشرفت می کردم.”
قطعات کوتاه را بنوازید
در پی دستیابی به روتین روشمند تمرین ها، می توانیم الهام – و نقشه ای برای حمله – را در آثار موسیقی موسوم به مطالعات یا قطعات کوتاه پیدا کنیم. اگرچه آنها بعضاً در نوع خود به عنوان قطعه موسیقی اجرا می شوند، اما این آثار که قرن ها توسط موسیقیدانان مشورت می شده، عمدتاً اهداف آموزشی دارند. به عنوان مثال، کلود دبوسی، آهنگساز و پیانیست مشهور فرانسوی، دو کتاب از قطعات کوتاه ساخت که مهارت هایی مانند نواختن نت های مکرر را تقویت می کند.
هر کس قطعات کوتاه آموزشی مورد علاقه خود را دارد: برامس و شوپن هر دو هنرجویان خود را به تمرین قطعات آموزشی پیانو در Muzio Clementi’s Gradus ad Parnassum تشویق کردند ما همچنین می توانیم از الهام گرفتن از آثار متعددی که توسط کارل چرنی آهنگساز و پیانیست اتریشی و شارل لوئیس هانون، استاد و آهنگساز فرانسوی نوشته شده است، استفاده کنیم.
2. خلاق باشید
گرچه تمرین روشمند و سیستماتیک مهم است، اما اینکه که جلسات تمرینی خود را تا حد امکان لذت بخش و خلاقانه کنیم نیز مفید خواهد بود.
بازیگوشانه تمرین کنید
فلورانس می، یکی از دانشجویان پیانوی برامس، یادآوری می کند که او دانش آموزان خود را تشویق می کرد تا تمرین های خاصی را بر اساس رپرتویی که می آموزند بداهه نوازی کنند. به عنوان مثال، او می خواهد بعضی از قسمت ها را به صورت معکوس بنوازند یا ضربه و صداهایی را اضافه کند که در هیچ یک از آنها نوشته نشده است. برامس همچنین هنرجویان خود را در تمرین به نواختن کلیدهای دیگری غیر از آنچه در ابتدا نوشته شده بود، به چالش می کشید. هوروویتز تمرینات خود را کاملاً از ابتدا اختراع می کرد. موتسارت حتی شاگردانش را با دستمال پوشانده روی دستشان تمرین می داد. این نوع استراتژی های تمرین پیانو نه تنها به ما در توسعه پیانیست بودن خود کمک می کنند بلکه ما را دعوت می کند که جلسات تمرینی خود را به عنوان نوعی بازی ببینیم!
کنجکاو باشید
اگر فقط اتودها و رپرتواری را که قصد اجرای آن را داریم تمرین کنیم، ممکن است کمی خود را خسته کنیم! هوروویتس جلسات تمرینی خود را با تمرین و مطالعه ی آهنگ های جدید، تازه و جذاب نگه داشت: “هر هفته حداقل دو تا سه ساعت از وقت تمرین خود را به موسیقی اختصاص می دهم که قبلاً نه دیده ام و نه نواخته ام.”
3. قدمی دور از پیانو!
راخمانینوف ، آهنگساز و پیانیست مشهور روسی، هوروویتس را به پیاده روی طولانی ترغیب کرد و به او هشدار داد: “اگر راه نروی، انگشتانت اجرا نمی کند.”
پیاده روی ها ما را به بررسی مزایای تمرین ذهنی دعوت می کند. تصور و تجسم در حال اجرای موفقیت آمیز رپرتوار می تواند به ما کمک کند نه تنها پیشرفتی را که در اتاق تمرین داریم، تقویت کنیم بلکه بر اضطراب در عملکرد خود نیز غلبه کنیم. دور شدن از پیانو همچنین به ما این امکان را می دهد که زمانی را برای یادگیری از نوازندگان غیر از پیانیست اختصاص دهیم. به عنوان مثال شوپن، هنرجویان پیانوی خود را تشویق می کند که به خواننده ای به عنوان الگویی برای اجرای موفقیت آمیز آرایش مانند نوبت، یا گرپتو گوش دهند.
نتیجه
موتسارت در نامه ای به پدرش گفتگویی را با کیبوردیست دیگری به یاد می آورد که پس از مشاهده فضیلت وی، فریاد زد: “خدای خوب! چقدر سخت کار می کنم و عرق می کنم و برای تو دوست من، همه این ها بازی کودکانه ایست.”
در پاسخ، موتسارت گفت: “من هم مجبور شدم سخت کار کنم، تا دیگر مجبور نباشم سخت کار کنم.” این اظهارنظر شوخ طبعانه بیانگر این مفهوم است که روتین تمرین متفکرانه یک سرمایه گذاری است. کسی که پایه و اساس زندگی موفق و تحقق پذیر موسیقی را بنا نهاده است.
منبع: tonebase