آموزش سه تار وب نوازان برای شما که از آرامش صدای سه تار لذت می برید!

آموزش سه تار و نیاز واقعی به کلاس و نظارت استاد را هنرجویانی از ما خواستند که مدتی بود با ویدئوهای آموزشی ای که در اینترنت و بسترهایی چون یوتیوب یا اینستاگرام یافته بودند، برای نواختن قطعات ساده سه تار ، آغاز کرده بودند. آنها به نقطه ای رسیده بودند که احساس می کردند خیلی از تکنیک ها را به اشتباه فرا گرفته اند و پیشرفتی در خود احساس نمی کنند. به جرات می توان گفت آموزش استاندارد و نظارت استاد بر یادگیری درست تنها برای هنرجویی ملموس است که سه تار را با عشق تهیه کرده و شروع به یادگیری با ویدئوهای رایگان در اینترنت کرده اند و نیاز به رفع اشکال دارند. آنها با ما همراه شدند و سئوالاتی از این دست داشتند:

  • کلاس آنلاین سه تار چطور برگزار می شود؟ 
  • چه متد و کتابهایی در دوره آموزش سه تار تدریس می شود؟
  • با گذراندن دوره آموزش سه تار به چه توانمندی ای خواهم رسید؟
  • شرایط دوره و طول دوره آموزش سه تار چگونه است؟
  • سطح آموزشی مناسب چه هنرجویانی است؟
  • روال ثبت نام در کلاس آنلاین چگونه است؟
  • اساتید دوره چه کسانی هستند؟
  • درباره سه تار چقدر می دانید؟
  • برای خرید سه تار چه نکاتی را باید بدانم؟

برخی نیز با دیدن اجرای یکی از اساتید مطرح سه تار مانند استاد جلال ذوالفنون، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده  مجذوب صدای دلنشین سه تار شده اند و می خواهند قطعاتی به مانند آن اجرا کنند. در ادامه به سئوالات زیر پاسخ خواهیم داد.

 

کلاس آنلاین سه تار چطور برگزار می شود؟

با گسترش اینترنت و امکانات جذابی مانند لپ تاپ و گوشی های هوشمند موبایل با اینترنت همراه، روش های آموزشی نیز متحول شده اند. یکی از این روش های نوین و پر طرفدار در حوزه ی فرهنگ و هنر و موسیقی آموزش موسیقی آنلاین  می باشد که با حذف محدودیتهای جغرافیایی و زمان ، امکان داشتن آموزش با کیفیت را برای همگان فراهم کرده است.

سطح آموزشی مناسب چه هنرجویانی است؟

از آنجایی که کلاسها خصوصی برگزار می شود و اساتید با توجه به سطح هنرجو مطالب آموزشی را پیش خواهند برد، هنرجویان از سطوح مبتدی تا پیشرفته می توانند در کلاسها شرکت کنند.

شرایط دوره و طول دوره آموزش سه  تار چگونه است؟

تعداد جلسات هر ترم : بنا بر طول ترم  8 ، 10 و 12 جلسه
مدت زمان هر جلسه :   30  دقیقه
زمان تشکیل کلاسها : پس از ثبت نام دوره (پرداخت شهریه) با هماهنگی هنرجو و استاد، روز و ساعت کلاس تعیین می شود. بر حسب شرایط، زمان تعیین شده قابل تغییر می باشد.
مدرس دوره : متناسب با زمان درخواستی هنرجو و آموزش مدنظر او تعیین می گردد.
نوع جلسه : جلسات بصورت خصوصی و آنلاین از طریق مرورگر کروم و در بستر سایت وب نوازان بصورت ویدئویی با استاد برگزار می گردد.

روال ثبت نام چگونه است؟

با ارسال درخواست ثبت نام از منوی اصلی سایت و یا تماس تلفنی با شماره های ما، کارشناسان آموزش وب نوازان به شما مشاوره ی لازم را می دهند و برای  ثبت نام راهنمایی خواهند کرد.

با گذراندن دوره آموزش سه تار به چه توانایی ای خواهم رسید؟

بطور خلاصه می توان گفت که به موارد زیر مسلط خواهید شد:

  • مبانی موسیقی و تئوری موسیقی ایرانی را خواهید آموخت.
  • مهارت اجرای تمام تکنیک های نوازندگی سه تار را پیدا خواهید کرد.
  • در طی آموزش تکنیک و اتود به اجرای قطعه و تصنیف خواهید پرداخت.
  • در صورت تمرین و پشتکار با آموزشها و رفع اشکال در کلاس آنلاین به نوازنده ای تبدیل می شوید که از صدای ساز خود لذت می برد.

چه کتابهای در دوره آموزش سه تار تدریس می شود؟

اساتید مجرب  وب نوازان ، بنا بر متد آموزشی استاندارد و همچنین براساس تجربه ی عملی خود همچنین خواسته و هدف هنرجو از کتابهای معرفی شده در زیر برای آموزش سه تار استفاده می کنند. که در این میان سعی بر این خواهد بود که آموزش با در نظرداشتن سطح هنرجو و پیشرفت او تنظیم گردد. دستور مقدماتی تار و سه تار (سال اول و دوم هنرستان ) از جمله کتابهای مرجع که بصورت تخصصی و پایه ای برای آموزش تالیف شده است. اساتید در کنار این کتاب به آموزش کتابهای دیگری مانند آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون و دستور سه تار استاد علیزاده  و اجرای قطعات دلنشین متناسب با پیشرفت هنرجو برای مقطع ابتدایی می پردازند.

درباره سه تار چقدر می دانید؟

سه تار از سازهای ایرانی است که بسیار شبیه به تار می باشد. از آنجایی که این ساز بسیار سبک و قابل حمل است و به لحاظ قیمتی به راحتی قابل تهیه می باشد و معمولا هنرجویان دوست دارند تا در مهمانی ها برای دوستان خود بنوازند، بسیار مورد استقبال است. سه تار به جهت تعداد پرده ها، محل قرار گرفتن پرده ها روی دسته و کوک سیمها بسیار شبیه به تار است، از اینرو نوازندگان سه تار با تار نیز آشنایی زیادی دارند. وسعت صدای سه تار نزدیک به سه اکتاو است و  این ساز با ناخن انگشت سبابه و (اگر نوازنده ناخن بلند نداشته باشد) با مضراب مخصوص خود نواخته می‌شود. این ساز در حالت نشسته در حالتی که بصورت افقی روی ران پا قرار می گیرد ، به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده است نواخته می شود. نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده های (دستان) دسته حرکت می دهد و با ناخن سبابه دست راست بر آن زخمه می زند.

برای خرید سه تار چه نکاتی را باید بدانم؟

در کنار پیدا کردن دوره و کلاس با کیفیت، قدم اول تهیه یک سه تار خوب دارد. نکته ی مهمی که در تهیه ی هر سازی برای شروع باید در نظر داشت این است که نه خیلی حرفه ای و گران باشد که هنرجوی مبتدی ارزش آن را حس نکند و نه خیلی بی کفیت باشد که مانعی برای تمرین با کیفیت شود و حتی منجر به از بین رفتن انگیزه ی او گردد. برای خرید یک سه تار خوب علاوه بر مهر و برند ساز قطعا توجه به مشخصات فیزیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال چوب سه تار خوب میبایست از درخت توت باشد. فاصله ی سیم تا دسته ی ساز کم باشد تا حدی که موقع اجرا سختیه سیم را حس نکنید. دسته ی ساز نه کلفت و نه زیادی نازک باشد که البته بستگی به دست خودتان دارد. درباره ی  با انواع مهر های تار و سه تار بیشتر اطلاع کسب کنید.

برخی از اساتید دوره چه کسانی هستند؟